
Erasmus+ studia
Erasmus+ to program Unii Europejskiej wspierający wymianę międzynarodową w dziedzinie edukacji, szkoleń, działań na rzecz młodzieży i sportu. Dzięki niemu studenci i doktoranci mają możliwość wyjazdów za granicę na część studiów.
Program „Erasmus+ studia” oferuje wsparci finansowe wyjazdów na część studiów do zagranicznej uczelni na okres od 2 do 12 miesięcy. Program jest dostępny dla studentów studiów I, II i III stopnia.
W roku akademickim 2024/2025 dr hab. Magdalena Matusiak-Małek pełni funkcję koordynatora Erasmus+ dla kierunków Geologia, Inżynieria Geologiczna i Applied Geosciences.
Co zrobić jeśli chcesz wyjechać na studia za granicą??
1. Zbieranie informacji
Informacje na temat programu dostępne są u koordynatora programu Erasmus+ w ING dr hab. Magdaleny Matusiak-Małek (magdalena.matusiak-malek/at/uwr.edu.pl) i na stronie Biura Współpracy Międzynarodowej. Ponadto, organizowane są ogólnouniwersyteckie i instytutowe spotkania informacyjne (Erasmus days). Na tym etapie można już zastanowić się nad uczelnią, do której chce się jechać.
2. Ocena zdolności językowych
Większość uczelni wymaga znajomości języka angielskiego lub języka wykładowego na danej uczelni na poziomie B2. Jeśli kandydat nie posiada dokumentu poświadczającego znajomość języka na tym poziomie, powinien zapisać się na rozmowę kwalifikacyjną w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych.
Terminy rozmów kwalifikujących w SPNJO: 17.01.2025 (obowiązują zapisy w dniach 08.01.2025 – 14.01.2025).
3. Złożenie teczki z dokumentami
W języku polskim lub angielskim do koordynatora Erasmus+. W teczce powinno się znaleźć:
- CV (tabelaryczne),
- Pisemna zgoda na wyjazd Zastępcy Dyrektora Instytutu Nauk Geologicznych ds. dydaktycznych,
- Zaświadczenie z dziekanatu o średniej ocen z dwóch ostatnich semestrów (studenci II i III roku studiów licencjackich oraz II roku studiów magisterskich) oraz ostatniego semestru (studenci I roku studiów licencjackich i magisterskich),
- Oświadczenie dot. wcześniejszych wyjazdów (kapitał mobilności),
- List motywacyjny zawierający uzasadnienie wyjazdu. W przypadku rekrutacji na Erasmus+ studia należy wskazać wybór maksymalnie 5 uczelni w kolejności rankingowej wraz ze wskazaniem semestru wyjazdu.
- Kserokopia certyfikatu językowego (w przypadku nie uczestniczenia w rozmowach kwalifikujących prowadzonych przez SPNJO),
- Pisemna zgoda promotora pracy dyplomowej w przypadku wyjazdów na 3 roku studiów licencjackich, 2 roku studiów magisterskich, 4 roku studiów doktoranckich,
- Lista wybranych przedmiotów do zrealizowania w Instytucji Przyjmującej (opcjonalnie),
- W przypadku wyjazdu na praktykę lub wyjazdy krótkoterminowe – potwierdzenie przyjęcia na daną mobilność, tzw. Acceptance letter wystawiony przez daną instytucje przyjmującą
- Oświadczenie zgody promotora
Rekrutacja odbywa się corocznie na początku semestru letniego zgodnie z harmonogramem, jeśli pozostaną niewykorzystane miejsca, jesienią odbywa się rekrutacja dodatkowa.
Terminarz rekrutacji w roku 2025/2026
24 lutego 2025 – złożenie papierowej teczki kandydata u koordynatora instytutowego
26 lutego 2025 – rozmowa kwalifikacyjna z koordynatorem programu w instytucie
28.02.2025 r – ogłoszenie wyników i zakończenie rekrutacji
4. Rozmowa kwalifikacyjna i podanie wyników rekrutacji
Rozmowa ma na celu poznanie motywacji studenta do wyjazdu oraz omówienie najlepszej uczelni goszczącej. Rozmowa odbywa się online lub stacjonarnie.
5. Nominacje studentów
Koordynator nominuje studentów, którzy pozytywnie przeszli rekrutację, na poszczególne uczelnie. Nominacja odbywa się w systemie USOS i student MUSI ją zatwierdzić. Biuro Współpracy Międzynarodowej UWr. przesyła nominację do uczelni zagranicznej.
6. Kontakt z uczelnią
Uczelnia partnerska kontaktuje się ze studentem w celu wypełnienia odpowiednich dokumentów, znalezienia akademika itd.
7. Przygotowanie planu studiów
Student przygotowuje z koordynatorem uczelni partnerskiej plan studiów (tzw. Learning Agreement, LA). LA musi zostać zaakceptowany przez koordynatora z uczelni macierzystej.
8. WYJAZD NA STUDIA!!
9. Powrót
Po powrocie student rozlicza wyjazd w dziekanacie Wydziału Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska i w Biurze Współpracy Międzynarodowej zgodnie z zasadami rozliczenia wyjazdu.